Saturday, July 19, 2008

Islam milik siapa?

Pada 1 Mei 1999, semasa berceramah di Stadium Sultan Mohammad IV, Kota Bharu, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz selaku Menteri Besar Kelantan telah mengemukakan pandangan "boleh mencarut", berdasarkan hujah-hujah (secara rasionalnya) teknik dan penggunaan bahasa di dalam SHIT.

Ini menimbulkan reaksi yang agak kurang selesa pada sebilangan besar penduduk, sehinggakan Perdana Menteri pada ketika itu, Dato Seri Dr Mahathir bin Mohammad mengeluarkan kenyataan berikut di Jitra pada 19 Julai :

"Nik Aziz sepatutnya berhenti menjadi Menteri Besar Kelantan jika gagal membuktikan perkara itu" (ada dalam al-Quran bahawa Tuhan mencarut). Katanya lagi, "Saya sanggup tidak bertanding kalau Nik Aziz boleh tunjukkan perkataan itu dalam al-Quran".

Lujnah Penerangan dan Dakwah Perhubungan PAS Negeri Kelantan, pada 25 Julai 1999 telah menyiarkan transkrip ceramah tersebut bagi meyuraikan kekusutan yang telah wujud.

Dikhabarkan, kekeliruan timbul kerana media hanya menyiarkan sedutan ceramah tanpa mengambil isi penuh ceramah yang disampaikan oleh Dato’ Nik Abdul Aziz.

Antara Dalil dari Al-Quran yang membolehkan mencarut dan menyumpah menurut Dato’ Nik Aziz adalah seperti berikut (penjelasan Dato’ Nik Aziz di bawah terjemahan ayat pertama)

Surah Al-Baqarah ayat (18)

(maksudnya) “Mereka tuli, bisu dan buta (kerana tidak dapat menerima kebenaran, meskipun pancaindera mereka sihat), maka tidaklah mereka akan kembali (ke jalan yang benar)”

- (Hakikatnya) Allah Taala (kata ke)pada orang munafiq, orang yang muka-muka-orang yang kita panggil orang sekular. Tuhan kata apa, pekak, bisu, buta, orang ni tak ada otak. Kalau mengikut orang Kelantan (kita kata), “baso tak dok otak, baso tuli”. Itu tidak(kah) mencarut? Allah sendiri sebut begitu dalam Al Quran.

Surah Al-Munafiqun ayat (4)

(maksudnya) “Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum . Dan jika mereka berkata kamu mendengar perkataan mereka. Mereka adalah seumpama kayu-kayu yang tersandar (meskipun tubuh mereka nampaknya baik dan pandai pula berkata-kata, hakikatnya mereka pandai berbicara akan tetapi sebenarnya otak mereka adalah kosong tidak dapat memahami kebenaran – diumpamakan juga serupa orang mati dibunuh)”

Tak dapat dipastikan berapa ramai yang telah membaca dan memahami penjelasan yang diutarakan oleh Dato' Nik Aziz, memandangkan pada masa itu kemudahan internet baru mula hendak bertapak.

Pada tahun 2008, menjelang pilihanraya umum ke-12, Dato’ Nik Aziz sekali lagi mengeluarkan kenyataan yang menimbulkan kontroversi.

Beliau telah menyamakan salah satu parti lawan sebagai "kumpulan yang tidak reti agama dan undang-undang macam orang utan"

Namun kali ini, para penyokong PAS dengan pantas mengemukakan ayat-ayat yang dipetik dari Quran bagi menyokong kenyataan Dato' Nik Aziz.

Surah Al-Baqarah ayat (65)

(maksudnya), “Dan sesungguhnya telah kamu ketahui orang-orang yang melanggar di antaramu pada hari Sabtu (hari yang khusus untuk beribadat bagi orang-orang Yahudi), lalu Kami berfirman kepada mereka, Jadilah kamu kera yang hina”

Surah Al-A’araf ayat (179)

(maksudnya) “dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka yang mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah, yakni al-Quran) dan mereka mempunyai mata (tetapi tidak mempergunakan) untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah, peringatan yang benar). Mereka itu semua seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai”

Dato' Nik Aziz merupakan seorang ulama' yang tinggi ilmu agamanya, hakikat yang perlu diakui oleh kalangan penyokong PAS mahupun UMNO. Hujah yang dibawa beliau adalah bersandarkan ilmu agama yang disandangnya. Dalil yang dipetik beliau dari Al-Quran untuk menjelaskan penyampaian hujahnya adalah berdasarkan kedalaman ilmu agamanya.

Hasil ledakan teknologi maklumat, sekarang amat mudah untuk menyebarkan buah fikiran, maklumat dan pandangan menerusi blog, laman web dan forum-forum yang aktif berbanding dekad yang lepas.

Seakan ingin mencontohi apa yang dilakukan oleh Tuan Guru mereka, ada kalangan penyokong PAS yang sewenang-wenangnya menggunakan ayat Al-Quran demi menegakkan hujah dan kenyataan mereka.

Apakah mereka benar-benar menguasai ilmu yang perlu untuk menafsir Al-Quran dalam usaha untuk dijadikan sumber pengemukaan dan pendirian hujah mereka?

Itu yang menjadi persoalan besar.

Di setiap sudut blog dan forum, seakan mendapat mandat dari kenyataan Tuan Guru, dan seolah-olah dilindungi imuniti parti yang dikatakan memperjuangkan Islam, mereka secara bebas menggunakan ayat-ayat dari Al-Quran untuk menegakkan hujah mereka. Maki hamun, cerca-mencerca dibolehkan jika dipayungi naungan parti Islam.

Walaupun hakikatnya kefahaman ayat Al-Quran yang disertakan hanya sekadar kefahaman kasar, bukannya kefahaman tersirat yang terkandung dalam setiap ayat-ayat tersebut.

Mungkin golongan ini merasakan mereka sudah setaraf Ulama' Besar...yang boleh memetik mana-mana ayat Al-Quran untuk disesuaikan dengan hujah yang ingin disampaikan. Setaraf mana ilmu yang mereka ada? Itu sangatlah diragui. Kerana sebahagian besar dari golongan ini hanyalah pelajar atau remaja yang masih belumpun habis menuntut.

Yang juga masih lagi hingusan, tetapi berkelakuan seolah-olah terlebih matang dan terlebih bijak serta terlebih berilmu agama berbanding orang lain.

Mereka hanya memetik sebahagian ayat Al-Quran dalam menegakkan hujah mereka, dan meninggalkan sebahagian yang lain. Dan acapkali mereka tidakpun faham konteks penggunaan ayat yang dipetik, tidak lebih dari hanya "copy and paste" terjemahan kasar tanpa mengira kefahaman sebenar dan situasi yang membolehkan ayat-ayat tersebut digunakan sebagai dalil hujah.Wallahualam.

Petikan ayat dari Al-Quran seperti kutukan ke atas Firaun digunakan sebagai modal menghentam dan mencaci orang yang tidak sehaluan dengan mereka. Hinggakan aku ada terbaca di satu forum, pendapat seorang forumner yang mengatakan takkan kita hendak menjadi lebih mulia dari Allah dengan tidak memaki hamun? (Kemungkinan besar terpengaruh dengan dakwaan Dato' Nik Aziz bahawa tuhan pun mencarut)

Hinggakan taraf manusia hendak disamakan dengan Allah! Kita hanyalah hamba yang kerdil, Allah adalah Tuhan sekalian alam. Tidak masuk akal hendak menyamakan kedudukan kita dengan Allah. Tetapi itulah realiti yang berlaku.

Dari pandangan Dato' Nik Aziz sendiri, memaki ada tempat dan keadaannya yang dibolehkan. Namun pengikut-pengikut tegar beliau sendiri tidak mengikut nasihat yang diberikan...semua yang berpandangan bertentangan dengan kefahaman mereka akan dimaki dan dikafirkan dengan seadanya.

Mungkin pada masa yang lain atau terkemudian, Dato' Nik Aziz perlu lebih berhati-hati dalam menyampaikan amanat dan didikan kepada khalayak terutama pengikut semborono PAS, supaya mereka tidaklah terkeliru.

Betapa ramai pengikut-pengikut taksub PAS yang merasakan mereka adalah jaguh Islam, tetapi pada masa yang sama kejahilan dan kedunguan mereka dalam berfikir dan berhujah memalukan agama Islam sendiri di mata orang-orang bukan Islam.

Dalam pada Muslim sesama Muslim bertengkar, anasir-anasir munafik / kafir sedikit demi sedikit menusukkan jarum-jarum halus mereka di celah-celah perdebatan.

Melalui Surah Ibrahim ayat (4) yang ditafsirkan seperti berikut

(maksudnya)"Kami tidak mengutus seorang rasul pun, melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana"

Ditimbulkan persoalan kenapa orang Islam begitu risau dengan pengaruh agama lain? Sedangkan Allah sendiri menyesatkan orang, apakah kita hendak menjadi lebih mulia dari Allah dengan menghalang agama lain (yang bagi orang Islam adalah sesat) dari menyebarkan ajaran kepada kita?

Juga petikan ayat dari Surah Al- Ahzab (33)

(maksudnya)"Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dulu"

Yang mempersoalkan kenapa golongan wanita keluar bekerja dan bersantai di luar sedangkan dalam Al-Quran menyuruh wanita hanya tinggal di dalam rumah? Apakah orang-orang Islam ingin menentang suruhan yang terkandung dalam Al-Quran?

Sangat jelas golongan yang ketiga ini mentafsirkan ayat Al-Quran menurut kefahaman sendiri. Tetapi jika di kalangan orang mukmin sendiri mentafsirkan ayat Al-Quran menurut kemahuan sendiri, apa yang boleh dipersalahkan pada golongan munafik / kafir tersebut? Kita sendiri membuka ruang untuk mereka mempergunakan ayat-ayat suci Al-Quran untuk menyerang agama Islam yang kita sayangi...tiada lain hanyalah orang Islam sendiri yang perlu dipersalahkan.

Orang-orang kafir yang ingin menyebarkan dakyah mereka kepada orang Islam adalah sangat bijak...mereka tidak sekali-kali akan menggunakan ayat-ayat yang dipetik dari kitab mereka untuk mempengaruhi kita. Kerana mereka tahu kita tidak akan sekali-kali percaya apa yang terkandung di dalam kitab pegangan mereka.

Mereka sangat memahami orang Islam amat menyanjungi Al-Quran. Mereka akan mengelirukan pemikiran orang-orang Islam dengan menimbulkan keraguan dari ayat-ayat yang bersumber dari kitab suci Al-Quran sendiri.

Agama Islam pernah mencapai zaman kegemilangan beberapa kurun yang lepas...hasil daripada ketekunan dan kerajinan Ulama' dan Sarjana Islam silam meneroka dan mengkaji ilmu-ilmu seperti astronomi, matematik, kimia, fizik, serta pelayaran. Namun Islam mulai menuju zaman kegelapan kala generasi yang terkemudian gagal meneruskan pencapaian sarjana yang sebelum mereka.

Mereka meninggalkan hasil kerja tekun generasi sebelumnya...dan hanya berminat untuk mengkaji ilmu agama. Ditambah dengan pelbagai interpretasi berlainan, agama Islam makin jauh ketinggalan. Pelbagai tafsiran agama muncul, yang kebanyakannya hanyalah ditafsir dari sudut kepentingan diri sendiri, menyebabkan orang-orang Islam makin mundur dan jauh ketinggalan.

Di Malaysia, ada kecenderungan untuk menjadikan Islam sebagai milik eksklusif segolongan tertentu. Sesiapa yang tidak menganggotai atau menjadi jemaah golongan ini secara halus dibayangkan sebagai tidak cukup sempurna Islamnya. Pengertian dan pemahaman Islam dari sudut pemikiran mereka sahaja yang betul...dan sekiranya lain dari garis pemikiran mereka, adalah salah dan kemungkinan dilabelkan sebagai munafik atau sesat.

Tetapi jika golongan ini sendiri melakukan sepertimana apa yang dikritik oleh mereka sebelum ini, ia dibolehkan pula. Sangat pelik...tetapi mungkin kerana mereka bernaung di bawah nama parti Islam, ia dibolehkan. Nama parti Islam dianggap selimut suci bagi sesetengah pengikutnya untuk sewenang-wenangnya menjatuhkan hukum pada orang lain.

Di barat, pengikut agama Islam dipecahkan kepada fundamentalis, moderate dan ekstremis. Acapkali pengamal fundamentalis Islam disamakan dengan ekstremis Islam, yang menyebabkan keluarnya ungkapan seperti

"Islamist fundamentalist is wrong and dangerous because the fundamental of Islam itself is wrong and dangerous"

Ini juga antara pencetus filem “Fitna” terbitan seorang menteri dari Belanda baru-baru ini, yang membayangkan ayat-ayat Al-Quran sebagai asas mengajar pengikutnya mencetuskan keganasan.

Tiada apa yang salah dengan asas-asas yang membina agama Islam, cuma cara sesetengah dari orang Islam menterjemah pengertian dan ajaran Islam yang memungkinkan wujudnya pelbagai tafsiran salah mengenai pengertian Islam sebenar.

Tidak ada pecahan ungkapan 'Islam moderate' dalam pengertian agama Islam, kerana agama Islam itu sendiri sudah 'moderate'.Yang ada hanyalah Islam fundamentalis yang berpegang pada asas-asas Islam sebenar, juga Islam ekstremis yang menterjemahkan Islam secara ekstrem. Kini muncul juga golongan-golongan baru seperti Islam liberal, yang jika dibiarkan berkembang, akan lebih mengelirukan pengertian Islam yang sebenar.

Islam adalah milik kita semua. Perbezaan pendapat dalam Islam sepatutnya menguatkan kita dan mengajak kita lebih berfikir dalam memahami dan mendalami Islam, tetapi sebaliknya yang berlaku. Kita semakin lemah, berpecah serta berpuak-puak dan jauh ketinggalan berbanding yang lain. Jika kita dapat kembali bersatu dalam pengertian Islam sebenar, tidak mustahil kita akan mampu mengulangi pencapaian empayar-empayar Islam yang terdahulu, mengulangi zaman keagungan Islam yang silam...