Monday, July 7, 2008

Di sebalik seribu satu pertanyaan...

Perempuan, 37, tapi belum berkahwin...'tricky' situation right?

Aku kenal Ah Ing masa mula-mula masuk kerja 5 bulan lepas.
Dia happy-go-lucky, antara orang paling kelakar pernah aku jumpa.

Bulan lepas, Ah Ing kena ketumbuhan di bahagian bawah perut.
Terpaksa rehat hampir sebulan.

Masa ni aku bawak masuk Epul masuk kerja.
Dia kerja di bahagian Ah Ing sekejap, sebelum tukar ke bahagian lain.

Masa aku mula-mula kerja dulu, Ah Ing yang banyak tolong aku.
Sebelum aku biasa dengan selok-belok bahagian tu.

Boss aku, Ah Bee dah ada sorang anak.
Ah Bee dan Ah Ing kawan rapat.

Petang tadi kakak Ah Ing datang...bawak sorang budak pompuan comel.
Umur dalam 4-5 tahun.

Aku dah dapat agak itu kakak Ah Ing.

Tapi aku tak sangka pulak,
budak pompuan comel tu rupanya cucu dia.

Silapnya aku, aku tertanya pada Ah Ing,
bila dia nak dapat cucu?

Aku langsung tak tahu dia belum pon kahwin.
Kalau tak, aku takkan bodoh-bodoh ubi keluar soalan kentang macam tu.

Dia bagitau, dia taknak kawin lagi...
sebab nanti susah nak bergerak.

Bila Ah Bee keluar rehat, aku balik ke meja.
Dari situ, aku dapat tengok Ah Ing termenung panjang.

Dia termenung panjang................

Sangat panjang..............................

Antara asas utama kehidupan adalah berkeluarga.
Tanpa berkeluarga, hidup sudah seakan hilang sebahagian besar serinya.

Kita takkan dapat selam hati dan perasaan orang lain.
Tapi kadang-kala, kita seakan dapat memahami apa yang orang lain tengah alami.

Tambahan jika melibatkan orang yang memang rapat dengan kita.

Di sebalik setiap tawa, di sebalik setiap senyuman,
tersembunyi seribu satu pertanyaan.

Pertanyaan yang kadang-kala,
membuatkan kita...

...termenung panjang............