Friday, June 13, 2008

Semarak Kayangan - Mr Manager

Macam biasa, aku sampai tempat kerja.
Tajam pada masanya.

Aku "punch-card", terus menghala arah kantin.

Aku minum air suam segelas.
Free, tak payah bayar.

Aku naik atas escalator.
Escalator bawak aku naik tingkat atas.

Permanent merangkap Bos aku sedia menunggu.

"Mi aaa....."

Mesti ada apa-apa.

"U bukak mulut banyak-banyak sikit hari ni.
Jangan simpan emas dalam
"

Ada apa?

"U punya Manager mau datang lagi sekejap"

Alamak.

Kalau ikut hierarki,
Manager ada di kedudukan teratas.

Manager

Supervisor

Rotate

Permanent

Aku


Aku bukannya risau apa-apa.
Cuma risau kalau-kalau beliau tanya aku,
soalan yang bukan-bukan.

Apa aku nak jawab?

Dalam pemikiran aku, manager mesti pakai smart-smart.
Ada tai, baju lengan panjang.

Kalau bukan apek, mesti amoi punya.

Melayu jadi manager?
Susah sikit nak nampak...

Bukannya Melayu tak mampu jadi Manager.
Tapi amoi mahupun apek lebih berpaksikan duit.

MCA.
Money Conquers All.

DAP.
Duit Aku Punya.

Melayu plak banyak pikir pasal akhirat.
Duniawi mana main.

Dunia Mawi ada la sikit-sikit.
Mawi World katanya.

PAS.
Parti Ahli Syurga.
Memperjuangkan hak-hak ahli syurga semasa di dunia.

UMNO.
Untuk Masuk Neraka Only.
Daftar masuk, tiket neraka diberi percuma oleh PAS.

Sedar tak sedar,
Manager aku dah sampai.

Seorang apek yang tak berapa muda sangat.
Tapi jugak tak tua sangat.

Diiringi dua orang Supervisor.
Yang rupa iras-iras model.

Department aku cuma amik orang yang ada nilai komersil.
Tak hairanlah aku diterima masuk.

Dari pemerhatian aku,
Orang cina dengan Melayu ada beza, banyak beza.
Dari segi persepsi.

Waa manyak rajin aaa wat part-time.
U tarak 'baca' ka hari ni?


Itu orang cina punya fikiran.
'Baca' adalah sebutan pasar untuk "kuliah".

Ni mesti malas belajar.
Tak pon bodoh SPM.
Sebab tu kena wat part-time.


Yang ni plak tak lain tak bukan.
Melayu punya pemikiran.

Ni suma DEB punya pasal!
Kalau tak aaa...kita suma sudah manyak kaya!
Tak payah part-time.

Malaysian Malaysia!

Itu cina sesat DAP punya pemikiran.

Bisnes lingkup salah DEB.
Judi siang malam abis duit, salah DEB.
Anak jatuh basikal tepi jalan pun salah DEB.

Sedar tak sedar,
Manager menghampiri aku.

"U nama apa?"

Mie.

"Nama apa?"

Mie.

"Dah lama keja?"

"Cong ceng Gong Xi Fa Cai prong prang prum...."

Ntah dari mana tiba-tiba Permanent aku mencelah.
Apa dia kelentong Manager tu aku pon tak tau.

Dia blah tak lama lepas tu...
lega.............