Wednesday, August 20, 2008

Juara lagi...

Buat kesekian kalinya, aku kembali menjuarai kejuaraan Liga Fifa, versi 2008.

Pertama kali aku join Liga Fifa, pada 2007, di bilik Fisal.

Aku menang tanpa sebarang cabaran...jauh meninggalkan pesaing-pesaing yang lain beberapa tiang di belakang.

Aku tak main tiga game terakhir...sebab dah confirm menang. Team aku waktu tu cuma AC Milan.

Aku mula main Fifa secara serius bermula 2006. Masa tu, teruk aku kena belasah dengan Fahim dari BootSector...seingat aku dia menang 7-0.

Aku tergolong dalam kalangan orang yang degil. Kalau nak buat sesuatu, sama ada aku buat betul-betul, atau aku tak buat langsung. Tak ada istilah B, C, atau D dalam hidup aku, cuma ada A atau F.

Lepas kekalahan memalukan tu, tiap-tiap hari aku berkunjung ke BootSector...aku mula berlatih balik dari mula...dari akar.

Lepas beberapa bulan, aku berjaya kalahkan Fahim. Tapi aku takkan lupa jasa dia yang banyak tunjuk ajar aku selok-belok Fifa.

Firdaus selalu jugak ajak lawan...selalunya di Infinity. Tapi mungkin sampai sekarang dia tak sedar, kebanyakan game yang dia menang, aku sengaja bagi...untuk tak bagi dia patah semangat.

Lagipun cuma Daus satu-satunya teman aku untuk main Fifa waktu tu. Fifa yang membuatkan aku dan Daus begitu rapat.

Untuk versi 2007, ada dua edisi Liga Fifa. Satunya tanpa penyertaan Fuad, penyandang juara edisi sebelumnya (aku belum bertanding).

Edisi pertama Liga 2007 dijuarai oleh Zul. Aku nombor dua...Zul Sabah kedudukan terakhir.

Untuk edisi kedua, aku di tangga ketiga...paling teruk pernah aku dapat. Undian pasukan yang aku dapat ialah Lyon...sampai hari ni aku masih terfikir, kalau aku dapat pasukan lain selain Lyon, mungkin aku ada harapan cerah untuk juara.

Tapi akur dengan syarat pertandingan, aku tak merungut walau sedikitpun.

Dan aku tebus balik dengan kejayaan bergaya di Liga 2008 yang baru berakhir. Aku cuma bolos dua gol...dan mengekalkan rekod bersih tanpa kalah sepanjang pertandingan.

Yang paling manis, aku cuma guna Liverpool! Pasukan yang paling lemah antara kalangan yang bertanding. Terima kasih pada Torres yang menyumbang hampir 90% gol kemenangan aku.

Aku tak banyak berlatih secara fizikal...aku cuma tak berhenti berfikir pasal bola. Setiap saat dan ketika, aku fikir taktik dan skill yang perlu aku guna masa Liga...berbeza dengan lain yang hanya berlatih depan komputer, kemudian bila tak nampak komputer, segalanya hilang.

Takkan ada kejayaan tanpa usaha. Bakat takkan ke mana tanpa usaha yang berterusan. Mungkin kelebihan aku adalah tak mudah terpengaruh dengan serangan psikologi...walaupun aku sendiri tak pasti. Rasa gugup kadang-kadang akan menutup terus segala kelebihan yang kita ada.

Ini Liga yang terakhir. Lepas ni semuanya akan terpisah...mencari arah hidup masing-masing. Surat Perjanjian merangkap Watikah Kemenangan akan aku simpan baik-baik...tak ternilai harganya...