Wednesday, February 6, 2008

Permainan silam

Masa kecik2 dulu, aku minat betul dengan alat mainan. Mungkin bukan aku sorang, rasanya semua budak2 baya2 aku pon macam tu jugak. Aku tinggal di kampong, dalam keadaan serba kekurangan...jadi kebanyakan minat aku pada alat mainan tak dapat ditunaikan mak abah.

Seawal umur aku 5-6 tahun, ada sorang kawan abah...selalu abah panggil dia Ah Loq. Dia kawan baik abah...selalu jugak mai rumah. Rumah dia sebelah kedai Nya kat Tandop. Ada sekali, dia bawak satu kereta control...bukan yang betul2 punya, cuma sekeping gambar. Tapi aku suka...aku menyebai (bahasa Kedah, merajuk stail budak kecik) suruh abah beli. Kali terakhir aku nampak Ah Loq, aku pun tak ingat...tapi rasanya lepas aku masuk sekolah rendah, dah tak pernah nampak dia.

Dalam darjah 2-3, aku ikut mak abah pi Tanjung (Penang, tapi orang2 tua kampong masih sebut Tanjung) Dalam feri, dengan selamba aku termuntah...mungkin sebab mabok laut. Tu kali pertama aku naik feri. Aku ingat dalam laut tu ada ikan paus. Sampai di Pulau, kami singgah rumah Tok cik...dia kerja di Lapangan Terbang Bayan Lepas.

Jalan nak masuk ke rumah dia ada anjing...seram betul nak jalan masuk. Bila dah sampai, Tok cik bagi mainan kapal terbang untuk aku main. Cuma kapal terbang mainan biasa yang ada spring dalam tu...bila kita tekan, dia akan jalan...sampai spring tu abis regang. Suka betul aku main. Esoknya Tok cik bawak pi taman bunga...yang aku ingat, ada banyak monyet kat sana. Mak bagitau Tok cik nak bawak pi tengok kapal terbang, tapi tak jadi.

Masa aku dalam darjah 2-3 jugak, aku baik dengan Zahari. Dia tua setahun atau dua tahun dari aku. Selalu mai rumah, main mainan sekali dengan aku. Masih aku ingat, ada sekali, aku pi rumah dia...main mainan kat rumah dia plak. Tak sangka banyak betul mainan kat rumah dia...siap ada helikopter dengan kapal terbang lagi. Aku main sampai senja...baru ingat nak balik rumah.

Zahari anak tunggal...lahir dalam keluarga yang agak kurang mampu. Rumah dia di tengah2 hutan getah...sunyi dan terasing...lebih kurang sama dengan rumah aku. Selalu bila datang rumah, dia akan main kapal dekat takungan air bawah rumah aku. Dia tak banyak cakap, lebih kurang sama macam aku.

Kemudian, semakin masa berlalu, aku dengan dia makin kurang rapat...hingga tak berjumpa langsung walaupun sekampung. Last aku jumpa Zahari, masa kenduri kawin abang pada mak lang Wardati...aku terperasan dia makan sorang2 kat bawah khemah. Aku terasa nak tegur, tapi aku ntah macam mana fikir nak simpan dulu niat tu. Mungkin ada masa nanti, bila jumpa balik, aku akan tegur dia.

Ternyata, aku dah tak ada peluang lagi nak tegur dia lepas tu. Sebulan kemudian, mak bagitau dia terlibat dalam kemalangan...dan umurnya tak panjang. Moga dia ditempatkan di kalangan orang yang baik2. Semua kenangan aku dengan dia masa zaman kecik2 dulu akan aku simpan baik2.

Dalam darjah 3 jugak, pak ngah selalu datang rumah, dan aku selalu pi rumah pak ngah. Pak ngah kerja dengan Telekom. Masih aku ingat, masa aku ke rumah dia suatu masa tu, terpampang besar2 poster Telekom kat pintu rumah. Aku taktau apa benda Telekom tu...masa tu aku ingat itu ejaan untuk kain telekung. Bunyi nak dekat2 sama "Telekom" dengan "telekung". Biasa la budak2 lagi...lepas beberapa tahun, bila aku dah cerdik sket, baru aku tau apa tu "Telekom".

Masa tu, aku ada tabiat genggam tangan kiri masa makan nasi. Kak cik, anak pak ngah, selalu pelik apa yang aku genggam. Ada sekali, dia pegang dan buka nak tengok apa yang aku pegang kat tangan kiri masa makan nasik. Kelakar betul.

Kat bawah rumah pak ngah, ada buaian. Selalu kak cik lepak situ sambil main Brick-game. Org Kedah panggil "game bata". Masih aku ingat, cekap betul dia main...tapi tak sehandal mak ngah. Masa tu Brick-game boleh di kategorikan sebagai permainan mewah...harga dia cecah RM40. Aku cuba main sekali...best jugak aku rasa.

Sorang lagi yang selalu datang main rumah aku, ialah pak teh..atau org panggil dia Mr bean. Tiap2 hari datang main kat rumah...tapi dengan dia, aku dan adik banyak main permainan kampong. Macam aci ligan, aci sembunyi, toi...main lawan ala kungfu pun ada. Lepas aku pindah masuk asrama dalam 1998, dah jarang jumpa dia...sampai hari ni, dah tak jumpa dia langsung.

Tak lupa jugak, sepupu aku Mumtazzudin. Sampai aku tingkatan 4 pon, dia masih mai main kat rumah. Dia sebaya adik aku. Ada sekali, aku buat dangau atas pokok cempedak belakang rumah. Aku amik port yang paling tinggi...aku bawak buku dragon ball dengan penyiasat remaja naik baca atas tu. Adik aku dengan Mumtazzudin buat dangau kat bawah...kami cabut keluar ubi kayu, pastu bakar dalam lubang. Bila dah masak, makan cicah dengan gula.

Tapi tak boleh lawan dangau belakang rumah Fauzi. Tinggi merayup...aku naik sampai seram sejuk nak turun. Gila betul depa tu...aku plak ntah macam mana boleh try nak naik. Tapi aku memang suka panjat pokok...pantang ada pokok memang aku panjat. Pokok stei belakang rumah aku pon selamba aku panjat dari bahagian ranting dia...sebab aku tak dapat nak panjat dari bahagian dahan pangkal dia. Ada sekali, aku letak galah menyandar kat dahan, pastu panjat naik dari galah tu.

Meningkat naik ke darjah enam, aku kawan baik dengan Pion. Masa ni aku belajar mandi sungai. Aku belajar berenang masa ni jugak...hasil tunjuk ajar Pion dan sepupu aku, Zahid. Selalu mandi sama ada kat titi ataupon pokok asam. Suatu hari, aku tertarik dengan kapal mainan yang dijual kat Tunjang. Aku cadang pada Pion untuk beli...sebab boleh jugak bawak bila mandi sungai. Pion pon tunjuk minat yang sama...dan kami beli kapal mainan tu tak lama kemudian.

Aku test kapal tu dalam kok depan rumah aku...tak la laju sangat...tapi boleh la. Yang aku ingat, aku suka betul main kapal tu masa mandi sungai...aku berenang iring kapal tu masa dalam air.

Masa ni jugak, demam Dash Yankuro melanda. Seingat aku, Firdaus mat Rawi yang mula2 beli keta mainan ni masa kat sekolah, diikuti adik-beradik Azimie. Keta Dash pertama yang aku beli ialah "shooting star"...adik aku punya aku beli yang tak menarik sangat design dia. Tapi keta adik boleh gerak walaupon bateri lemah...banding keta aku yang pemalas takmau gerak.

Kemudian aku minat Poly-station plak bila berkunjung ke rumah Halizal...nampak best jek tengok dia main mortal kombat dengan contra. Aku dapat tau Azimie pon ada Poly-station...pastu aku pi main rumah dia plak. Tapi dia kurang tape2 game yang best. Satu hari tu, aku dengan Azimie pi Jitra...aku support dia beli tape game. Aku pon taktau macam mana aku boleh ada RM50 masa tu...jumlah yang boleh dikira agak besar. Aku bayar dalam RM50...Azimie support yang selebihnya. Tapi skang, tape yang sama boleh dibeli dengan harga kurang RM10.

Ada sekali, aku pinjam Poly-station Azimie bawak balik rumah. Tapi masalahnya, cuma ada satu "tangan" (joystick)...dan aku ingat lagi, aku pi rumah Megat, rumah Jat, semata2 nak pinjam sebelah lagi "tangan". Tapi last2, aku dengan adik main gilir2 dengan satu "tangan" tu. Untuk jimatkan elektrik, mak suruh tutup peti ais, padamkan semua lampu masa main...dan warna di TV dikurangkan untuk menghalang game dari "tarik" warna (pantang-larang game waktu tu) Memang saat tu antara yang paling best sekali...aku dengan adik main sampai puas.

Semakin aku meningkat dewasa, semakin banyak permainan yang aku terpaksa tinggalkan...yang kadang2 buatkan aku rasa sedih. Masa di tingkatan 2, aku kuar cari adik aku (Fauzi) sebab dia tak balik rumah. Aku jumpa adik tengah main kat seberang jalan besar...kat sebelah rumah orang kampong. Adik tengah main mainan atas pasir. Masa tu pokok hujan makin kelam...tapi adik tetap takmau balik. Aku tengok adik main sampai hujan turun...pastu baru aku ajak adik balik sekali lagi. Adik pegang sebuah kapal terbang besar nak bawak balik rumah...tapi aku suruh adik letak balik sebab mainan tu orang punya.

Tapi adik takmau letak...dia tetap nak bawak balik rumah. Sampai tuan rumah tu bagi mainan tu kat adik untuk dia bawak balik. Dalam samar2 hujan, aku bawak adik balik dengan kapal terbang tu melekat kat tangan dia...aku ingat semua ni dengan jelas sampai hari ni. Suka betul adik dengan kapal terbang tu...membuatkan aku teringat balik zaman2 aku sebaya dia dulu. Suatu masa kalau aku ada banyak duit, aku akan beli dia kapal terbang banyak2...tu apa yang aku fikir masa tu.

Jika diberi peluang, aku nak balik semula ke zaman-zaman ni...zaman yang penuh dengan kenangan. Ada orang berpendapat, jangan hidup dengan kenangan-kenangan silam...tapi bagi aku, kenangan-kenangan silam ni yang membuatkan aku terus hidup. Entah kenapa, aku terasa seperti hayat aku takkan panjang...sebab tu aku tulis semuanya dalam blog ni. Selalunya perasaan aku tak tersasar, tapi harap2 dalam hal ni, perasaan aku salah.

Semalam adalah kenangan
Hari ini adalah kenyataan
Esok adalah impian

Semalam adalah memori
Hari ini adalah realiti
Esok adalah fantasi

Mungkin, aku lebih selesa hidup dikelilingi kenangan dan memori...